Hold polterabend med succes – Do´s and don´ts


Ideer til polterabend.
Polterabend med succes – tips & tricks.

KOM GODT I GANG  –  PLANLÆGNINGS STRATEGI 

Opgaverne er:

Hvem skal med?

Budget.

Brainstorm på aktiviteter.

Dato for arrangementet.

Send indbydelserne ud.

Tilmelding og betaling.

Endeligt program.

Scrapbog med sjove billeder.

HUSK at jo flere I er om at planlægge jeres polterabend, jo sværere kan det være at træffe beslutninger. Alt for mange kokke fordærver maden, som man siger, så for mange kan gøre det næsten umuligt at blive enige om polterabend forløbet. Det er sket, at planlægningen af en polterabend er kørt helt i hegnet, fordi planlæggerne nærmest røg i totterne på hinanden undervejs og endte med at måtte starte helt forfra med en mindre gruppe ”som så har taget magten”. Undgå det og start rigtigt.

1. Er du initiativtager, kan du vælge at lave det hele selv og derefter invitere resten af deltagerne. Det er et stort arbejde at planlægge en polterabend alene fra A til Z og der kommer måske sjovere, uventede ideer, hvis I er flere, som kender forskellige sider af brud/gom.

2. Derfor hvis du kan samle en lille gruppe mennesker, som alle kender bruden/gommen rigtig godt, giver det nok den bedste polterabend og arbejdet fordeles lidt. Vigtigt selvfølgelig det er nogen, du kan samarbejde med.

Når planlægningsgruppen er besluttet, så arranger et møde så hurtigt som muligt, så de aktiviteter, I gerne vil booke er ledige, når I gerne vil benytte dem. Sidste øjebliks planlægning giver meget mere arbejde, fordi det I beslutter måske ikke kan lade sig gøre i jeres rækkefølge gennem byen osv. Derfor plan B og plan C – ekstra arbejde til jer – så vær i god tid, hvis muligt.

Hvem skal inviteres med på polterabend

En polterabend er jo noget andet end selve brylluppet, så selv om det ville være logisk at invitere alle dem, der er inviteret med til brylluppet, så er det nok ikke det, I skal gøre. Nogen vil gerne have deres friske forældre med evt. bare noget af vejen, men måske ikke alle 5 onkler. Nogen venner og arbejdskollegaer er oplagte til polterabend arrangementet, men ikke nødvendigvis til selve brylluppet, som jo varierer fra et relativt privat lille familiebryllup til det helt store med alt, hvad der kan krybe og gå.

Så stik en finger i jorden og find ud af, hvad der vil glæde brud/gom mest. Nogle vil gerne have arbejdskammerater med. For andre med arbejde, der kræver at man virkelig holder på formerne, kan det være hæmmende for en sjov dag, hvis chefen ser brud/gom i situationer hvor humor er i højsædet.

Nogen gange har brud/gom selv lavet en “gæsteliste” over de personer, som de i hvert fald gerne vil se til deres polterabend. Der kan være folk på den liste, som ikke er inviterede med til bryllupsfesten. Dem bør I naturligvis invitere dem med og stole på at brud/gom ved, at det ikke vil være forkert, stødende eller akavet, at have dem med på polterabend, selv om de ikke er med til brylluppet eller evt. reception.

E-mail adresser og telefonnumre på gæsterne I skal have inviteret, kan I enten få af den kommende ægtefælle til den, der skal poltes eller I kan henvende jer til forældrene om en gæsteliste. Eller opret en lukket gruppe på Facebook. Der kan I måske i dag selv finde folk via gæstelisten, hvis den mangler tlf. numre og mails.

Hvad må det koste? Budget til polterabend

De færreste mennesker har ubegrænsede økonomiske midler, så er det en rigtig god idé at starte budgetlægningen med at fastsætte en max pris pr. deltager. Denne pris kan så ændre sig et par hundrede kroner efterhånden som programmet tager form. Det mest almindelige er en pris mellem 500 og 1.500 kr. for en hel dag og aften. Drengene har en tendens til at bruge lidt flere penge end pigerne. VIGTIGT er at prisen ligger helt fast, når invitationen sendes ud. Folk skal kende prisen, når de melder ja tak eller nej til invitationen. Med en gennemarbejdet dagsplan i invitationen, kan nogen som evt. arbejder støde til senere eller folk med små midler, kan ”skulle noget andet” om aftenen eller formiddagen og så har de alligevel været med til at fejre deres ven/venindes polterabend. Er man 30 år og har mange venner, kan sommeren jo godt byde på 3 polterabends og 3 bryllupper. Det kan for nogen godt blive en uventet økonomisk konkurrent til egne ferieplaner.

Ved fastsættelse af prisen er det derfor vigtigt, at så mange som muligt har råd til at deltage. Så er I studerende med skrabet budget, så spar på maden, det får man jo hver dag og brug pengene på de oplevelser, som er særlige for denne dag. Nogen laver selv en madkurv og laver et stop i en af parkerne, på stranden eller et bytorv. Kig evt. efter aktiviteter, hvor man selv må tage nogle sandwichs med. For den, der skal poltes, er det oplevelsen og samværet med vennerne og familien der vil blive husket, ikke hvor mange penge, der bliver brugt.

Brainstorm er den bedste start

2 VIGTIGE ting før brainstormen starter:

Har bruden/gommen lyst til at blive drukket helt i hegnet?

1) HUSK at hovedpersonen også selv gerne vil opleve og huske dagen som super fed. Så det sjove er måske ikke mængden af alkohol, der bliver drukket, men de aktiviteter man laver sammen. Det er vist efterhånden også ret ”YT” at drikke den kommende brud/gom så fuld, at vedkommende dårligt ved, hvem de selv er eller ender med at brække sig ud over det hele. Ved mange aktiviteter, som paintball, bueskydning, vandski osv. er det jo også forbudt at være fuld. Så pas lige lidt på hinanden – også selv om det er en polterabend. 2) HUSK at sørge for at brud/gom kommer ordentlig hjem – sat af ved døren af en ædru chauffør, bliver fulgt til dørs eller får penge til en taxa hjem. HUSK at I måske nuppede ham/hende med morgenhår og uden penge, så det er også jeres ansvar at han/hun kommer safe hjem.

Brainstormen starter her

Start med en liste over alle de aktiviteter, som kunne være interessante for jeres brud/gom, men også for resten af selskabet. Emner som er indenfor jeres budgetgrænse. Det er jo jer der betaler, så det er vigtigt også at lave fælles aktiviteter, hvor alle deltager. Det er ikke sjovt en hel dag kun at være tilskuer til hovedpersonens oplevelser. Vælg derfor også f.eks. dans, fodboldgolf, paintball, bumperz osv. som alle deltager aktivt i.

Alle skal jo føle de får noget for pengene og have en rigtig god dag, de vil huske tilbage på med glæde. Men husk selvfølgelig at det er meget vigtigt, at den der skal poltes, vil blive rigtig glad for alle aktiviteterne. Det er dumt at udsætte brud/gom for noget, som er dem inderligt imod – det kan give rigtig dårlige vips og evt. ødelægge hele denne vigtige dag, som I selv bruger tid og penge på at gøre til en super oplevelse. Alle skal more sig. Så ingen prøvedyk til folk med vandskræk. Men selvfølgelig gerne udfordringer til dem, der elsker det.

Aktivitetsliste findes under fanebladet Kategori på www.polterabend.dk Husk først at vælge landsdel.

Valg af dato

Undersøg grundigt, at brud/gom ikke har nogen andre planer på den dag, I vælger. Spørg deres kommende ægtefælle for at finde ud af, hvilke datoer som er ledige. Det er også en god ide at narre brud/gom til en bluff aftale, men som er så vigtig, at den ikke bliver aflyst eller glemt. Vigtigt at have en meget præcis aftale.

Invitation til deltagerne

Når alt er klar: datoen valgt, budgettet lagt og foreløbigt program færdigt, er det tid til, at sende en mail indbydelse ud til deltagerlisten.

Husk at angive: dato mødested og tidspunkt pris (og især hvad prisen evt. ikke dækker – f.eks. efterfølgende bytur for egen regning) foreløbigt program sidste svarfrist kontonummer og sidste frist for betaling

Det er absolut smartest, hvis kun én person står for at sende indbydelserne ud og holde styr på tilbagemeldingerne. Så er der mindst risiko for der går ged i det og det skal jo være succes, når man kun laver det én gang.

VIGTIGT at få betaling ved tilmelding

For at være sikre på at få en super dag, er det vigtigt at få betaling samtidig med tilmeldingen. Uden forudbetaling risikerer I at skulle starte dagen med aflysning af en aktivitet, som ikke kan gennemføres økonomisk, fordi nogle er hoppet fra. Så bed om penge ved tilmelding og gør opmærksom på at tilmelding er bindende. Dvs. pengene returneres ikke, hvis nogen senere melder fra. Så er jeres dag sikret. Budgettet skrider ikke og programmet kan gennemføres, uden at det pludselig bliver dyrere for jer, der kommer, selv om nogen blev syg i sidste øjeblik.

Det endelige program.

Fordel opgaverne mellem jer. Der vil være en del at undersøge og tjekke op på. Hvor lang tid tager det at komme fra én aktivitet til den næste, transport måder osv. Få mailbekræftelse på priser, tider og aftaler. Vær ansvarlig for hver jeres del af programmet og sørg for, at der så hurtigt som muligt bliver lukket huller og uvisheder i programmet. Når det endelige program er færdigt, skal I sende det til de øvrige deltagere, med tid og sted for samtlige de forskellige aktiviteter og lokaliteter, så alle er helt med på, hvad der skal foregå. Folk som måske ikke kan komme fra starten kan så nemt melde ind, hvor og hvornår de støder til gruppen.

Altid sjovt med scrapbog fra dagen

Det er til stor glæde at lave en scrapbog til brud/gom til minde om dagen. Skal det gøres nemt, er det bedst at aftale, hvem der tager billeder i løbet af dagen til det projekt, så der ikke skal samles ind bag efter. Der skal også aftales på forhånd hvem, der sætter billederne i et album og skriver lidt sjove tekster til nogle af billederne. På bryllupsdagen kan alle evt. skrive en lille hilsen i bogen før den overrækkes til brud/gom.

Når uheldet er ude på polterabenddagen

Ingen kender dagen før natten er omme. Der kan i sidste øjeblik ske ændringer i dagens program. Nogen er blevet syge eller der kan være sket en pinlig dobbelt booking ved en aktivitet, så jeres arrangement bliver aflyst. Uanset hvad der sker, så lad være med at blive sure og starte på skyld finding. Tænk positivt og gå straks i gang med at opfinde en plan B Nogen er så forudseende have en alternativ polterabend aktivitet udtænkt på forhånd, som kan aktiveres, hvis der opstår et uforudset hul i programmet. De har måske taget en bold med og der er sjældent langt til en park, strand eller andet, hvor man kan spille lidt improviseret stikbold eller fodbold eller bare købe en is og sætte sig et lækkert sted og tage en fortællerunde, hvor alle skal fortælle om deres værste, skønneste eller sjoveste oplevelse. Er der cafe’er i nærheden, spændende museer eller anden underholdning?

Rigtig god polterabend til jer alle -:)

Ordet polterabend stammer fra Tyskland. I den tyske tradition mødtes venner foran brudeparrets hjem og smadrede glas, porcelæn og lertøj på deres dørtærskel. Man mener, at larmen skulle fordrive den onde poltergeist. Dermed skulle brudeparrets lykke være fremtidssikret, fordi de onde ånder så ville tage flugten og ikke genere det unge par. Brudeparret skulle så også vise deres samarbejdsevne ved at hjælpes ad med at feje op efter ravagen.

Vores tradition med larmende dåser bag på brudeparrets bil har samme tankegang, at det skal skræmme onde ånder væk. På brudebilen binder man så også ofte en højre sko, fordi man i gamle dage mente, at det ville bringe parret lykke.

I Danmark er det siden 80´erne blevet almindeligt at venner og veninder til brudeparret arrangerer en polterabend for brud og gom, hvor man er sammen med venner, familie og måske arbejdskammerater ofte en hel dag. De fleste vil, efter de er blevet gift alt andet lige se mindre til venner, så polterabend dagen er nogle gange et overflødighedshorn af sjove fælles aktiviteter.

Herunder en samling råd, tips og overvejelser, så I sparer en masse tid og også får lavet netop den super polterabendoplevelse, som jeres brud/gom og I selv vil huske som en mega fed dag.

 

Skriv en kommentar

  • (bliver ikke vist)

Denne hjemmeside bruger cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Læs mere

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close